Home sweet - nou thuis is het ook niet alles.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lidewij Peters - WaarBenJij.nu Home sweet - nou thuis is het ook niet alles.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lidewij Peters - WaarBenJij.nu

Home sweet - nou thuis is het ook niet alles..

Door: Lidewij

Blijf op de hoogte en volg Lidewij

25 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik weer thuis maar ik wil jullie de laatste paar weken Zuid Afrika niet onthouden. Even terugspoelen naar begin januari dus. De eerste week stage was rustig en weer even inkomen en niet heel erg bijzonder eigenlijk. Veel gedaan voor mijn stage verslag en het voor een aantal andere projecten. Het was die week ontzettend heet, met een maximum van 41 graden donderdag 7 januari dus die week heb ik niet heel erg veel gedaan. Dat weekend ben ik naar Standerton gegaan om Nienke te bezoeken. Thomas heeft me vrijdagmiddag opgehaald in Pretoria en daarna door de regen (wat erg fijn was ivm de droogte) naar Standerton gereden. Dat weekend heerlijk rustig aan gedaan, naar de mall geweest vlakbij, bioscoopje, beetje winkelen enz. Zondag zijn Thomas en ik weer redelijk op tijd teruggegaan naar Pretoria omdat hij diezelfde dag nog richting Potchefstroom wilde en dat toch nog wel een rit van 3.5 uur is. Dus toen ik die zondag vroeg thuis was ben ik met Antoinette en Opa Tom naar de Union Buildings en de Botanische Tuinen gegaan. Met mooi zonnig en niet te warm weer was het een heerlijke middag.
Die week erop was het gelukkig een stuk koeler en daardoor kon ik 's avonds ook wat meer ondernemen. Dinsdag ben ik met Antoinette uit eten geweest als een soort van afscheid want zij zou die vrijdag vertrekken richting India. Donderdag ben ik met Carel en Burny gaan eten bij Capital Craft in Menlo Park, een paar biertjes gedronken, wat gegeten en een erg gezellige avond gehad! Vrijdagochtend heb ik Antoinette op de trein gezet naar het vliegveld en daarna door naar het werk gegaan. Die week heb ik op stage vooral aan mijn stage verslag gezeten en aan een informatieboekje die zij vooral kunnen gebruiken om nieuwe investeerders te vertellen over hun gebouwen en projecten. Vrijdagavond vierde Marlene haar verjaardag en zijn we met een heel stel naar Cubana geweest, een soort lounge/club/restaurant/cafe. Daar heerlijk cocktails gedronken en aangezien ze zaterdag jarig was hebben we 2 flessen prosecco van het huis gekregen die we om 12 uur mooi konden openmaken! Na een nacht op de bank bij de Duitse vrijwilligers te hebben geslapen zijn we met een stel naar de Food Market geweest en daar brak gebruncht. (Het maakt niet uit hoe goedkoop de cocktails zijn, brak word je er toch wel van!) Daarna zijn we doorgegaan naar Menlyn Mall om als verjaardagsverrassing bij Marlene gaatjes in haar oren te laten schieten. Na de verrassing nog wat gewinkeld en daarna naar huis gegaan. Zondag ben ik met een vriend van het werk naar het Voortrekker Monument geweest en daarna lekker geluncht.

En toen was afgelopen maandag toch echt de laatste week stage en laatste week in Zuid Afrika aangebroken. M'n baas Lukas wilde er niet aan geloven want hij dacht dat ik nog tot eind februari zou blijven haha! Dinsdagavond ben ik met een aantal Duitse vrijwilligers naar de cheap Tuesday bioscoop geweest. Voor 24 Rand (1.20 euro) de film Sisters gezien, een echte aanrader! En met een pasje kon je voor de helft van het geld naar de film, helaas had ik geen pasje maar voor 1.20...
Woensdag ben ik samen met William, de maintenance supervisor, langs alle gebouwen geweest die Yeast in bezit heeft of huurt om daar foto's van te maken voor in het informatieboekje. Het was erg leuk om te zien hoe de gebouwen waar je de afgelopen tijd zo veel over hebt gehoord eens van dichtbij te bekijken en doorheen te lopen! Na stage ben ik naar Marno zijn hostel gereden vlakbij de Universiteit van Pretoria. Een hostel van een universiteit is een soort woongemeenschap van allemaal jongens of meiden die als hostel meedoen aan activiteiten van de universiteit daar. Het hostel waar Marno in woont is een van de oudste van die universiteit en hij heeft me daar wat rondgeleid en na een kop koffie met zijn buurmannen zijn we wat gaan eten bij een tentje in de buurt.
En vrijdag was alweer de laatste dag stage. 's Ochtends ben ik naar de devotion van TLF geweest en daar werd ik en public door velen toegesproken over mijn bijdrage aan de TLF en Yeast familie. Daarna heb ik al mijn werk afgerond, puntjes op de i gezet en mijn spullen een beetje opgeruimd en om 2 uur hadden ze als verrassing (die inmiddels al verklapt was) een soort feestje georganiseerd met pizza, taart, nog meer ongezond eten en wat te drinken en ze hadden een cadeautje voor me, ontzettend lief! Het hele team van Yeast vond dat mijn bijdrage erg goed was en ze hebben mijn werk erg gewaardeerd en dat is erg leuk om te horen!
Die middag heeft Lukas mij in de micra naar huis gereden en toen is hij met de micra naar huis gereden. Daarna heeft Burny mij opgehaald en hebben we Carel ontmoet op fort Klapperkop. Daar hebben we met een ontzettend mooi uitzicht over Pretoria wat gegeten en een wijntje gedronken. Toen het donker werd zijn we vertrokken om een ijsje te gaan eten en daarna hebben ze me weer thuis gedropt. Zaterdagochtend ben ik met een vriendin van Antoinette, Lizzie, naar de Boeremark geweest in Pretoria en daar nog de laatste souvenirs gescoord. Die middag kwam Nienke naar Pretoria om haar vader te bezoeken en ik ben met haar mee geweest. Zondagochtend met Nienke en Opa Tom naar de kerk gegaan en daarna begon het gevecht Lidewij vs de Backpack die ik gelukkig gewonnen heb. Alle spullen heb ik mee kunnen krijgen! Om 17.20 stonden Carel en Burny op de stoep om mij naar het vliegveld te brengen. Na een kleine stop voor koffie en het afgeven van de sleutels bij Tommie en Daleen kwamen we ruim op tijd bij het vliegveld aan. Na het droppen van mijn bagage (die wonder boven wonder onder gewicht was) nog wat gegeten en toen was het tijd voor afscheid.
De vlucht van Joburg naar Londen was prima, beetje turbulentie maar toch redelijk goed kunnen slapen. In Londen was er genoeg tijd voor een kopje koffie en toen ik eindelijk weer in Amsterdam aan kwam stonden mama en Klazien mij op te wachten! En inmiddels ben ik lekker gedoucht en wel weer thuis om te acclimatiseren en vooral weer even wennen aan alles hier. Het verkeer was verbazingwekkend rustig, de straten zijn allemaal schoon hier en er zijn geen mensen op het vliegveld die je spullen uit je handen grijpen voor een fooitje. Maar vooral wennen wordt het weer aan het weer, mama en Gerwin verklaren mij voor gek dat ik met een deken in de woonkamer zit terwijl het de warmste januari dag aller tijden is..
En nu is het weer terug naar de realiteit. Morgen weer terug naar Enschede en dan begint het studerende leven ook weer. Maar gelukkig heb ik een mooie tijd om op terug te kijken!

Liefs en tot de volgende reis,
Lidewij

  • 25 Januari 2016 - 21:40

    Marijke:

    Ja, de Bilt heeft vandaag de warmste dag ooit gemeten op 25 jan: 13.6 graden C (meen ik)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lidewij

Actief sinds 07 Maart 2011
Verslag gelezen: 958
Totaal aantal bezoekers 15729

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 25 Januari 2016

Stage in Zuid-Afrika!

17 Mei 2011 - 15 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: