Stage en andere leuke bezigheden! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lidewij Peters - WaarBenJij.nu Stage en andere leuke bezigheden! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lidewij Peters - WaarBenJij.nu

Stage en andere leuke bezigheden!

Door: Lidewij

Blijf op de hoogte en volg Lidewij

02 December 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,

De 3e week stage bij Yeast is inmiddels al halverwege en ik heb het nogsteeds erg naar m’n zin! Maar eerst even terug naar 1,5 week geleden. Het weekend heb ik heerlijk gerelaxed en bijgekomen van een toch wel vermoeiende week met veel indrukken. Vrijdagavond zijn Thomas en ik naar de nieuwe Hunger Games film geweest in de bioscoop, 3D, super fancy meebewegende stoelen, popcorn en wat te drinken voor nog geen 10 euro. Waarom dat in Nederland allemaal zo duur moet weet ik niet hoor.. Zaterdag ben ik naar Waverley Place gefietst en daar heb ik wat rondgewandeld en gewinkeld. Bij terugkomst lekker gechillt, boekje gelezen en uitgerust van de week en weer opladen voor de week die kwam. Zondag zag er een beetje hetzelfde uit.
De afgelopen donderdag konden we eerder naar huis omdat vrijdag tot en met zondag het ‘end-of-the-year-retreat’ was. En dat kwam goed uit want Antoinette kwam terug uit Ethiopie dus dat ophalen ging allemaal in één moeite door. Die avond de spullen verhuist uit haar kamer en en matras in de woonkamer neergelegd.

En vrijdagochtend was het retreat dan eindelijk daar. Er werd mij verteld dat ik om 8.00 uur aanwezig moest zijn en dat de bus om half 9 zou vertrekken dus ik was netjes op tijd aanwezig. De bus was echter te laat, zo’n 2 uur. En toen de bussen er waren moesten we nog zo’n 25 minuten wachten tot vertrek. Uiteindelijk waren we rond 12 uur op plaats van bestemming, een estate een uurtje buiten Pretoria met een schitterend uitzicht! Het weekend stond in teken van vrede zoeken met jezelf, je familie, je stad en je God. Het was wat mij betreft een iets té religieuze bedoeling maargoed. Voorafgaand aan de feestmaaltijd van zaterdagavond vroeg Lindy,een van de vrouwen die in The Potter’s House werkt, een huis waar vrouwen voor een periode kunnen wonen om hun leven weer op de rit te krijgen na mishandelingen of verslavingen bijvoorbeeld. Maargoed, zij vroeg mij om een gedicht voor te dragen en dat heb ik ook gedaan. Achteraf kreeg ik erg veel complimenten en de pastoor vroeg of ik veel aan poezië deed, “uh, nee sorry het gedicht is gewoon snel van het internet geplukt..”

Er waren aardig wat andere vrijwilligers uit Europa en daar heb ik wel wat tijd mee doorgebracht dus dat was erg gezellig. Zondagochtend wilde ik een wandelingetje maken en kijken of ik nog ergens wat wild kon spotten, dat stond immers op de website, en toen werd ik vergezeld door heel wat kinderen die mij ma’m noemde. Ik had al meerdere keren gezegd dat dat niet hoefde maar op een gegeven moment heb ik dat maar laten gaan. Tijdens de wandeling een aantal Kudu’s en Gnoe’s gespot! Eenmaal op de weg terug kwamen we nog Struisvogels en Zebra’s tegen. In de bus terug waren een aantal vrouwen die er gewoon een feestje van maakten, er werd veel gezongen en naar mannen die buiten liepen geroepen en gejoelt. Een heel erg hilarisch tafereel om te zien!

Eenmaal weer thuis zondagmiddag de tas uitgepakt, gedoucht (er was het weekend alleen maar ijskoud water beschikbaar en dan is douchen niet erg fijn, zelfs niet als het 28 graden is) en samen met Antoinette een filmpje gekeken.
Maandag was weer een dagje werken wat toch wel vermoeiend was na een intensief weekend. ‘s Avonds heb ik met Marno afgesproken om wat te gaan drinken ergens, een erg gezellige avond gehad. Hij heeft me de campus van de University of Pretoria laten zien en het huis waar hij woont.

Dinsdag kreeg ik dan eindelijk een eigen auto. Thomas gaat donderdag naar een vrijgezellenfeestje van Carol, zijn neef en broer van Marno en daarna gaat hij zomervakantie vieren dus kan mij niet meer naar het werk brengen en ophalen. De auto mag ik lenen van Lukas, de managing director van Yeast, iets waar ik heel blij mee ben! ‘s middags hebben we even samen een rondje gereden door de CDB van Pretoria en dat ging aardig goed met links rijden en alle rare capriolen die alle bestuurders hier uithalen, vooral de minibus taxi’s die hier toeterend rondrijden. Maar toen ik alleen na werktijd wegreed stond ik voor het einde van de straat al aan de rechterkant van de weg, de verkeerde kant dus.. oeps. Maar verder heb ik de tocht overleefd naar huis overleefd en de weg vanochtend naar het werk ook!

Er staan nog genoeg leuke dingen op het programma en ik houd jullie op de hoogte.
Liefs Lidewij

  • 02 December 2015 - 10:16

    Monique Van Der Beek:

    Erg leuk weer om je ervaringen te lezen. Fijn hoor dat je zo opgenomen wordt door zowel de familie als je collega's. Dat zal het verblijf daar alleen maar aangenamer maken. En dan met die temperaturen.... Veel afwisseling in je ervaringen, wat een indrukken. Geweldig!
    Lieve groet van ons allevier.

  • 05 December 2015 - 17:36

    Els Borne:

    wat leuk dat dit allemaal kan. In mijn tijd was een stage in Duitsland al heel wat.....
    genieten maar! Groet uit Borne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lidewij

Actief sinds 07 Maart 2011
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 15750

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 25 Januari 2016

Stage in Zuid-Afrika!

17 Mei 2011 - 15 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: