Leeuwen en draken - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lidewij Peters - WaarBenJij.nu Leeuwen en draken - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lidewij Peters - WaarBenJij.nu

Leeuwen en draken

Door: Lidewij

Blijf op de hoogte en volg Lidewij

18 December 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,

Het is even terugspoelen naar waar ik de afgelopen keer gebleven was! De dag nadat ik de auto van Lukas had gekregen werd die omgeruild voor een andere auto, een grijze Nissan Micra. Die avond (woensdagavond) zijn Amanda, een collega, en haar zusje, dochter en ik naar Hatfield Plaza gereden om daar cadeautjes te kopen voor de Christmas Breakfast voor de vrijdag daarna. Tijdens het eten werd ik aangestaard door heel wat zwarte mensen en kwamen er zelfs 2 meiden naar ons toe om foto’s te maken met mij, alsof ze nog nooit een blanke hadden gezien.

De ochtend erna wilde ik vertrekken naar stage maar de auto wilde niet starten, Lukas gebeld en bleek dat de accu leeg was, en nee ik had de lampen niet aan laten staan, want na geprobeerd te hebben de auto met kabels aan de praat te krijgen werkte de auto nog steeds niet. Dus er moest een nieuwe accu in dat gelukkig diezelfde middag is gebeurd. Vrijdagochtend was het kerstontbijt met TLF. Iedereen had een lootje getrokken en een cadeautje voor diegene gekocht en daarna lekker uitgebreid ontbeten.

Zaterdagochtend ben ik samen met Antoinette en Lizzy, een vriendin van haar, naar de Boeremark in Pretoria geweest, een grote markt waar van alles wordt verkocht. We zijn om 6 uur vertrokken en we waren om 10 uur ’s ochtends weer terug met voor mij een aantal souvenirs en Antoinette veel groenten, fruit en planten. Die avond ben ik met Lynsdey, Marlene, Lisa, Francine en Matthew naar de avond food market in Menlopark gegaan. Een soort foodfestival met eten vanover de hele wereld. We hebben erg lekker (en veel te veel) gegeten en een leuke avond gehad!

De zondag ben ik met Lyndsey naar the Lion en Rhino park en de Wondercaves gereden in Krugersdorp, een uurtje rijden vanaf Pretoria. We hebben daar gelijk al Zebra’s, struisvogels, impala, gnoe’s gezien zodra we binnenreden. We zijn daarna naar het bezoekerscentrum gereden waar ze verschillende soorten (roof)dieren in gevangenschap hielden, meestal omdat ze bedreigd zijn of jong. Lyndsey en ik hebben daar ook voor 30 Rand baby leeuwtjes geaaid en gefotografeerd, super schattig! Na de lunch zijn we in het park naar de roofdierensectie gereden waar we vrijwel gelijk een hoop leeuwen zagen chillen in het gras. Wat een beesten zeg, fantastisch! In andere secties hadden ze een roedel wilde honden die met z’n allen aan het vechten waren om stukken vlees en Cheetas die lagen te rusten in de schaduw. Toen we in de sectie van de witte leeuwen kwamen was er in het begin een opstopping van auto’s aangezien de dieren vlak langs de weg lagen. Toen we een rondje hadden gereden door de omheiding kwamen we terug bij de leeuwen en op een gegeven moment stond er een mannetje op en liep onze kant uit. Wij konden met de auto geen kant op, voor ons stond een auto en achter ons ook, links lagen de leeuwen en het mannetje liep rechts op nog geen meter afstand van de auto. Het zorgde voor hilariteit en toch wel de nodige spanning in de auto! Daarna hebben we een bezoekje gebracht aan de Wondercaves, een fijne (koele) afwisseling van het in de auto zitten. Na de caves zijn we teruggereden naar de ingang en ondertussen nog een paar mooie neushoorns gespot. Aan het begin van het park was er een cafe waar je op een dak terras de giraffen kon voeren, dit wilde we in eerste instantie doen maar toen we daar aankwamen waren er al mensen met voer dus we hebben alleen foto’s gemaakt met de giraffen op nog geen meter afstand! Al met al een hele leuke dag gehad:)

De dagen van stage waren allemaal een beetje hetzelfde, werken aan de website, mijn onderzoek en wat andere verschillende zaken, niet heel boeiend eigenlijk. Vrijdag hadden was er een Kerst uitje met Yeast en we zijn met z’n allen gaan Braaien in the Fountains. Een erg gezellige middag totdat we werden weggeregend helaas!

Zaterdag ben ik met Lyndsey en alle Duitse vrijwilligers naar Menlyn Mall gegaan voor wat winkelen, een filmpje en en wat te eten. Een erg gezellige dag gehad en een aantal leuke dingen gescoord en aangezien de Rand was gedaald door het ontslag van de minister van Financien, was het allemaal lekker goedkoop! De zondag ben ik met Lyndsey en Marlene naar de Hillsong kerk in Pretoria noord geweest al was het eerder een soort concert in plaats van een kerkdienst maar het was ontzettend leuk! Na de kerkdienst zijn we uitgebreid gaan lunchen (want dat doen ze kennelijk allemaal op zondag na de kerk) en toen ik weer thuis was heb ik mijn spullen gepakt voor een trip van 3 dagen naar de Drakensbergen en Lesotho. Maandagochtend om kwart over 7 werd ik opgehaald door Mark, de gids en zijn we daarna naar Johannesburg gereden om Adam op te halen die de tour ook deed. Na een pitstop in Bethlehem voor wat boodschappen zijn we doorgereden naar Clarens, een dorpje in de Drakensbergen dat erg gefocust is op kunst. Waarom het de Drakensbergen heet weet ik niet want Draken heb ik niet gezien. We hebben daar geluncht in een cafe met eigen brouwerij en een paar lekkere biertjes en ciders geproeft. Na een half uurtje wat rond kijken zijn we doorgereden naar Golden Gate National Park, midden in de Drakensbergen, om naar een Basotho (de inwoners van Lesotho) dorpje te gaan. Dit was meer een replica dorpje dan dat er echt mensen woonden maar het was leuk om te zien, we werden aangekleed zoals ze dat 200 jaar geleden deden en kregen zelfgemaakt bier te proeven (het was niet te drinken maar dat is een ander verhaal). Na het dorpje zijn we naar de camping gegaan om de tent op te zetten en te braaien.

De volgende ochtend ging de wekker weer om 6 uur om naar Lesotho te gaan voor de dag. In Qwa Qwa hebben we onze gids opgepikt en toen de grens gepasseerd. Eenmaal de grens over kwamen we in een andere omgeving. Niet zozeer qua natuur maar wel qua levensstijl, de Basotho bevolking leeft erg simpel, er is weinig tot geen electriciteit, auto’s zijn alleen voor de rijken en de gezondsheidskliniek is 5 uur lopen, boeren ploegen hun land om met behulp van Ossen en kinderen spelen met zelfgemaakt speelgoed. In een van de dorpjes hebben we de school bezocht en een mooie wandeling gemaakt naar de top van een berg. Onderweg hebben we een aantal rotstekeningen gezien van velen jaren geleden. Na de wandeling zijn we langsgeweest bij de traditionele healer en zijn we daarna nog wat verder Lesotho ingereden maar niet te ver aangezien de grens om 4uur dicht ging en we daarvoor terug moesten zijn in Zuid Afrika. ’s Avonds hebben we overnacht op een andere camping vlak bij Royal Natal National Park waar we de volgende ochtend naar toe zouden rijden. In Royal Natal hebben we een wandeling gemaakt naar watervallen, alleen waren die opgedroogd vanwege de droogte dus veel water viel er niet maar de uitzichten op de bergen en de vallei waren fantastisch! . Op de terugweg van de wandeling gezwommen in bergwater dat in een riviertje stroomde voor wat heerlijke verkoeling aangezien een bergwandeling met 30 graden erg warm is, ook om 9 uur ’s ochtends. Rond 1 uur zijn we vanuit Royal Natal National Park teruggereden naar Johannesburg om Adam te droppen en om 5 uur was ik weer terug in Pretoria. Erg veel tijd om uit te rusten was er niet want het was Lyndsey haar laatste avond in Afrika tot februari en we zijn met 13 man uit eten geweest gisteravond. Het was ontzettend gezellig maar ook ontzettend vermoeiend dus vannacht heb ik erg goed geslapen!
En vandaag weer stage voor 2 dagen en dan alweer weekend. Marlene en ik zijn van plan om zaterdag een tripje naar Johannesburg te maken dus dat beloofd ook weer een leuke dag te worden!

Na de kerst zal ik weer wat van me laten horen dus voor nu: Fijne kerstdagen :)

Liefs Lidewij

• 18 December 2015 - 10:26

Jan M:

Mooi verslag. Het wordt tijd dat we eens een reisje ZA plannen. :-)
    Heb even wat voor je opgezocht.
    De Drakensberge hebben twee namen:
    Beide namen van het park hebben een betekenis. De Zoeloes noemen het gebergte uKhahlamba wat "barrière van de speren" betekent. Er was maar een weg door de Drakensbergen om Lesotho in te komen. Volgens de San echter leken de bergen met hun grillige, puntige toppen op de rug van een denkbeeldige draak, vandaar de naam Drakensberg. Dan zijn er ook nog oude verhalen dat er draken heersten over dit berglandschap. Waarschijnlijk zijn deze ontstaan doordat er botten van dinosaurussen zijn gevonden.
    Hele fijne kerstdagen. Tweede Kerstdag zinder jouw is zoiets als 43 wordt 42. We zullen het er mee moeten doen.

• 18 December 2015 - 10:33

Monique Van Der Beek:

Ha Lidewij,

Ontzettend leuk weer om te lezen wat je allemaal meegemaakt hebt. Al weer genoeg plekken om te ontdekken voor de volgende familiereünie in Zuid Afrika. Het klinkt geweldig wat je allemaal meemaakt. Ik kan mij voorstellen dat het meer als een vakantie voelt dan als stage. Fijn dat je zo geniet.
    We zien al weer uit naar je volgende bericht. Ook voor jou hele fijne dagen gewenst.

Liefs Monique

• 18 December 2015 - 19:53

Els Borne:

Hoi Lidewij,
    wij zijn al heel verbaasd als we een konijn
    dichtbij de auto krijgen. Wij kunnen dan wel de ramen open doen........
    Fijn dat je zo geniet;voor je het weet is de tijd om.
    Voor nu: hele fijne feestdagen en zo te lezen zijn dat er meer dan in Nederland!